Plusgrader i Piteå

Huh. Nu har det gått ett tag sen sist. Hade tänkt att jag skulle försöka hålla en stabil takt på ett inlägg i veckan, så att man inte tappar bort sig. Men så blev det inte. Då får jag väl skriva extra mycket nu istället :-D

Jag har äntligen kommit på hur man gör bilder klickbara så att alla kan se dem i full upplösning! Hurra!

Senaste veckan har det varit relativt varmt. Så varmt att man inte har behövt jackan ens! Om man inte ska gå så långt. Men ändå. Hörde att det till och med var varmast i landet här i måndags. Liksom… va..? Jag flyttar 120 mil norrut, till ett ställe 5 mil söder om polcirkeln. Och här är varmare än Malmö. Vad gick fel?

Synen som mötte mig när snön började försvinna var… inte vacker. Jag fick en viss panikskräck och första tanken var ”Skit, det här ser ut som Kil!”. Kil är världens ände. I dubbel bemärkelse. Men efterhand började det ordna upp sig, och det började faktiskt se lite mysigt ut.

dsc_3215Ingen toppenbild direkt, men det är en av de få jag har tagit som visar snösmältningen.

För första gången får jag faktiskt se hur staden ser ut. Och jag upplevde det som att staden började vakna ur vinterdvalan. För snön har verkligen legat som ett täcke som har täckt allt och hindrat alla från att se och göra. Folket här är väl vana. Jag har dessvärre tappat tjusningen för snö. I alla fall här. Snön är annorlunda här. Den är inte rolig. Men inte heller så jobbig. Den bara finns där. Och täcker. Allt. Jag ser aldrig barn leka i snön. Ingen gör snögubbar. Ingen åker pulka (däremot glider många omkring på kälke. Hittar ingen bild, ska visa en dag). Ingen har snöbollskrig. Ingen åker skridskor, trots att här är åar överallt och isen måste ha varit över en meter tjock. Märkligt.

dsc_3192En tidigare bild jag tog. Den här ger mig lite Tiberian Sun-vibbar.

 

Jag började spela innebandy i onsdags förra veckan. Det var roligt och gick rätt bra fastän jag inte tränat ordentligt på länge. Konditionen var helt okej, med tanke på omständigheterna. Men benmusklerna är inte vad de har varit. De SER ut som förut, men orkar inte som förut. Det ska ändras. Prommenaden hem blev lång. Jag hade glömt bort att skorna jag använder inte är lämpade för hård fysisk aktivitet längre. Blåsor på båda stortårna. Fick  ta hand om dem när jag till slut hade släpat mig hem.dsc_3185Man får ta vad man har…

 

Såg i torsdags att Sydsvenskan (papperstidningen) har fått ny design. Usch! Fy! Inte fint alls. Det ser så platt och snobbigt ut. Var orolig för att det skulle gå utför när Peter Melin tragiskt nog dog för drygt ett år sen. Nu har det gjort det.

Scandinavian Photo har öppnat butik i Malmö! Vid Slussplan dessutom! Heligt område. Varför kan den platsen inte bara vara som den är? Sådär lagom förfallen och passé.

Jag fick upp en mening i huvudet. ”Sveriges farligaste stadsdel”. Tror jag ville komma ut med några tankar kring det, men jag minns inte vad det var. Var något i positiv mening i alla fall.

Har hört att Malmö seriöst tänker satsa på spårvagnar. Kamprad vill bygga nytt (huvud?)kontor i Malmö. Centralen blir först i Sverige med rökrutor. Jösses, man är borta ett litet tag…

Måste allt förändras? Allt är samma, men ändå inte. Känslan är fel. Kan det inte finnas någon liten oas kvar där man kan känna sig trygg?

Tankarna spretar iväg nu. Får grubbla vidare tills jag kan formulera mig lite mer sammanhållet.

 

Trillade in här häromdagen. Titta på bilden på herr Hansson. Spännande att se hur ens fotografier sprids och hamnar i alla möjliga sammanhang som inte alls har med originalfotot att göra. Tyvärr har jag inte originalet här, men jag tror den finns på hans Facebook, i albumet ”Random” eller nåt sånt.

 

Hittade den här på nätet. Nördvarning. Asball. Lång. Den får dock inte äran att bli integrerad här. http://www.youtube.com/watch?v=in6RZzdGki8

 

 

Fredagen den 13. Resident Evil 5 släpptes då, nästan exakt 4 år sedan tidigare delen. Har varit sådär lagom intresserad av det. Var väldigt skeptisk mot det från början, men har mjuknat lite de senaste veckorna bara. Känns som att serien har ballat ur. En av mina favoriter. Typiskt. Liksom Burnout har den tappat bort sig lite. Alla spel verkar göra det nuförtiden. De serierna var de enda jag följde troget. Nu finns inga vettiga. Det finns knappt enskilda titlar som är roliga. Allt känns sådär. Generationen då high definition stal spelglädjen.

18 mars. Det var en väldigt minnesvärd dag för fyra år sen. Igår var också en trevlig dag. Man får se till omständigheterna. Jag kände mig ganska duktig och tog tag i mig och uträttade några ärenden. Det var väldigt fint väder. Jag lagade god mat. Jag lärde mig än mer om fotografi. Och jag hämtade paketet… Jag kände mig helt enkelt väldigt nöjd med mig själv och tillvaron för stunden, på ett ganska avslappnat vis. Något jag inte gjort på länge. Eller så händer det alldeles för sällan för att jag ska minnas det från gång till annan. Inget att vara ledig från. Inget nytt totaly fakking awesome Resident Evil-spel. Inget sex. Men det var ändå en ganska minnesvärd dag igår.

Grannen har förresten blivit tyst helt plötsligt. Knappt hört något sen i lördags. Jag hör att han är hemma ibland, men både han och stereon håller käften.

Ack och ve, den första april ska porträttbilderna vara inlämnade. Hur ska det gå?

Har tänkt på en annan sak. Det är kanske drygt att jag skriver om 1000 småsaker. Kanske bättre om jag koncentrerar mig på några få. Det var väl det som var tanken från början. Tror jag.

Designen ska jag fixa snart.

Och en sista sak.Den är min!

Kommentera

