Synd på så fina pågar

Jag är på det stora hela inte så intresserad av sport, trots min fars ihärdiga försök övertyga mig om motsatsen. Det händer nån gång då och då att man tittar på en random match i något när man inte har något bättre för sig. Det kan vara ganska spännande. Men jag bryr mig inte så mycket om vem som vinner. Och så blir det väl lite ståhej när det är fotbolls-VM eller -EM. Och ishockey-VM. Sådär som det brukar bli. Den enda gången då svenskarna blir nationalistiska. Fotbollsnationalistiska. För hockey verkar inte riktigt lika populärt bland ”folket”. Men för mig är hockey den roligare av de två. Till och med så rolig att jag från och till följer ett hockeylag — Malmö Redhawks. Egentligen är det lite löjligt. Varför ska man heja på ett idrottslag, oavsett sport? Nästan alltid känner man ingen av dem. De representerar ett klubb. I princip ett namn. För vadå? På högre nivå är ju alla deltagarna köpta ändå.
Eller så representerar de ett land. Deltagarna tävlar om vilket land som är bäst i en sport, underförstått att om något landslag är bättre än andra, så måste ju landet som helhet också vara bättre. Diplomatisk schack på högsta nivå. Eller medeltids- och lågstadiementalitet som inte riktigt växt bort.
Men ibland skiter man i det förnuftiga, det är ju kul att heja. Kulturtraditioner är starka.
Det är ju bara ett litet ishockeylag ändå. Redhawks, ja. Där var vi.
Percys pågar är lite speciella.

Efter en turbulent säsong, som toppades av ett konkurshot för några veckor sedan där många spelare lämnade klubben och lämnade ett hål, som sedan fylldes ut av föreningens juniorer, spelades igår sista seriematchen i hockeyallsvenskan. Det var en vinna eller försvinna-match. Typ. Det gällde att försöka hålla kvar sin placering i tabellen nå play-off serien. Vid vinst där går man vidare till kvalserien, och de två bästa där når elitserien. Usch vad jag kan mycket om sport.
De mötte topplaget Leksand. Och det gick ju ganska bra. Men inte riktigt hela vägen. Det slutade oavgjort vid full tid och förlängning, och föll slutligen på straffar efter ett mycket kontroversiellt domslut. Nu vekar det tack och lov som att det var rätt beslut, men det är ändå mycket dåligt eftersom det påverkar spelarna, och i en sådan situation är det mycket små marginaler som avgör. Mycket tråkigt. Redhawks var betydligt bättre än det andra laget som tog Malmös plats. De hade förtjänat att spela vidare. Men sett till just denna matchen var väl slutresultatet ändå rättvist. Leksand var bättre.
Fast den sportsliga vändningen vid konkurshotet saknar motstycke. Inte en enda förlust sen dess. Bara det är en enorm seger. Fast… kvalserien hade ändå varit en välförtjänt belöning. Allt annat hade varit bonus.

Hjälp. Nu har jag nog skrivit om sport för hela året framöver.

För övrigt hatar jag min granne.

Etiketter: ,

2 svar to “Synd på så fina pågar”

  1. root Says:

    Jag brukar inte hålla med Chomsky, men när det kommer till sport så är han rätt ute:

    ”Well, in our society we have things that you might use your intelligence on, like politics, but people really can’t get involved in them in a very serious way — so what they do is put their minds to other things, such as sports. You’re trained to be obedient; you don’t have an interesting job; there’s no work around for you that’s creative; in the cultural environment you’re a passive observer of usually pretty tawdry stuff…So what’s left?”

    • Jag Says:

      Haha, så sant :-) Blir nästan lite rädd när jag läser det (och ser hur mycket och ingående jag själv skrev. Skyller på att jag ville testa Twingly-grejen.)
      Men jag försvarar mig med att jag ägnar betydligt mer tid och tankekraft åt ”viktiga” saker än sport.

Kommentera

